Donaustrasse 115, Berlin 12043 info@donau115.de ... Öffnungszeiten: 19:30-0?:00

DIESE WOCHE: 11. – 15. DEZEMBER 2018

Fotodez11

Dienstag, 11. Dez
Jake and Chad sing the Songs of Prefab Sprout

Chad Matheny (a.k.a. http://emperorx.bandcamp.com and also one of the weirdos who run Donau115) and Jake Bellissimo (a.k.a. http://jakebellissimo.bandcamp.com) are thrilled to present an evening of rather drastic re-interpretations of the songs of Paddy McAloon and friends (a.k.a. https://en.wikipedia.org/wiki/Prefab_Sprout).

Two sets. Sixteen songs. Two extremely overwrought but very short PowerPoint presentation on the history of the band and their relationship to emerging concepts about sincerity in pop music aesthetics. Two hot dogs. Two jumping frogs. ALBUQUERQUE!

See you there. ♥

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Mittwoch, 12. Dez
Mara & David

Mara von Ferne – vocals
David Sick – acoustic guitar

https://www.youtube.com/watch?v=49ztZciQRn4
https://www.youtube.com/watch?v=oVbtjnBkSxk
https://soundcloud.com/maradavid
http://maradavid.de

Mara von Ferne und David Sick spielen und schreiben seit nunmehr 13 Jahren Songs zusammen. So entstanden drei hochgelobte Studioalben, ein viertes ist in Arbeit. Neben Konzerten im In- und Ausland haben die beiden zahlreiche Preise gewonnen, z.B. beim internationalen Duowettbewerb „Voice & Guitar“.
Auch wenn schnell klar wird, dass Beide Virtuosen ihres Instrumentes sind, steht stets der Song im Zentrum. Stimme und Gitarre legen frei, leben aus, brechen aus, hüllen ein. Zusammen erschaffen sie eine feine aber kraftvolle, manchmal wilde Klangwelt, in deren Tiefen man sich verlieren kann. Finden kann man dort Songtexte, die immer mehr als einen Boden haben, egal ob sie von der Schönheit einer dementen alten Frau, endlos scheinenden Sommern und einem Kirschbaum aus Kindertagen oder einer Busfahrt durch die Sonnenallee erzählen.

Mara von Ferne and David Sick play and write songs together since 2005. They’ve released 3 acclaimed studio albums, and are working on the 4th. Besides playing numerous concerts in Germany and abroad they won several prizes, e.g. at the international duo competition „Voice & Guitar“.
Although the listener quickly realizes that they are both masters of their instrument, the center of their music is always the song. Mara’s voice and David’s guitar uncover, embody, break free, embrace. Together they’re creating a world of sound in which you can get lost. What you can find are lyrics that always have more than one layer, no matter if they talk about the beauty of an old woman with dementia, reminisce about childhood memories of a cherry tree and endless summers or a bus ride on Sonnenallee.

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Donnerstag, 13. Dez
Donau Conversations New York Special

Donau Conversations New York Special feat. Guarna / Pukl / Gincel / Ginsburg / Ruppnig

Tom Guarna – git
Jure Pukl – tenor sax
Uri Gincel – piano
Josh Ginsburg – bass
Mathias Ruppnig – drums

https://youtu.be/2nC_2X9IqdY

Donau Conversations is a monthly concert series presented by Berlin-based drummer Mathias Ruppnig. Each event will feature groups of varying styles and personnel, performing jazz standards, original music or free improvisation.

“For me, Donau115 is a place that allows new musical and personal friendships to form, as well as a place to experiment with innovative musical concepts in front of a respectful and attentive audience.“

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Freitag, 14. Dez
Frederik Köster Quartett

Frederick Köster Quartett in der Donau 115

Frederik Köster – Trompete
Julia Hülsmann – Piano
Marc Muellbauer – Bass
Heinrich Köbberling – Drums

Frederick Köster gehört sicherlich zu den profiliertesten deutschen Trompetern seiner Generation.
Der Kölner spielte bereits mit: Phil Woods, Albert Mangelsdorff, Ack van Rooyen, Biréli Lagrene, Randy Brecker, Nils Wogram, Simon Nabatov, Nils Landgren, Wolfgang Haffner, Hiram Bullock, Jiggs Whigham, Rick Margitza, Jane Monheit, Lalo Shiffrin, Trilok Gurtu, Nils Petter Molvaer, Johannes Enders, Paul Heller, Niels Klein, Michael Wollny, Florian Weber, WDR Big Band, HR Big Band, Peter Herbolzheimer’s Rhythm Combination & Brass, und vielen mehr.

Unter eigenem Namen veröffentlichte Frederik Köster bisher sieben Alben, spielte mit seinem Bands vielen Jazz Festivals wie dem JazzBaltica, Moers Festival, Euro Jazz Festival in Mexico City oder dem North Sea Jazz Festvial in Rotterdam und tourte durch Mexiko, Nicaragua, Costa Rica, Honduras, Portugal, Malaysia, Belgien, Holland und Indien.
Frederiks aktuelles Projekt heißt Die Verwandlung. Mit dabei sind Sebastian Sternal (Klavier), Joscha Oetz. (Kontrbass) und Jonas Burgwinkel (Schlagzeug).

Frederik Köster erhielt im September 2006 beim Jazz Hoeilaart International Contest in Belgien den Preis für den besten Solisten. Das Frederik Köster Quartett erhielt am 14.02.2009 den neuen deutschen Jazzpreis in Mannheim. Der Preis für den besten Solisten ging ebenfalls an Frederik Köster. Im Mai 2010 erhält er für sein Album “ZEICHEN DER ZEIT” den ECHO JAZZ in der Kategorie Instrumentalist des Jahres national – Blechblasinstrumente/Brass! Frederik Köster erhält am 29.10.2010 den WDR Jazzpreis in der Kategorie „Improviastion“! Im Januar 2013 wird Frederik in Münster mit dem Westfalen Jazzpreis 2013 ausgezeichnet! 2017 erhält er für sein Album “CANADA” den ECHO JAZZ in der Kategorie Instrumentalist des Jahres national – Blechblasinstrumente/Brass!

Frederik Köster ist Professor für Jazz-Trompete an der Institut für Musik der Hochschule Osnabrück und unterrichtete von 2010 – 2018 an der Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover.

Julia Hülsmann und ihr Trio sind aus dem deutschen Jazz nicht wegzudenken: seit nunmehr 16 Jahren gibt es diese Formation, und sie hat Eindrücke hinterlassen. Und den zeitgenössischen Jazz dieses Landes geprägt. Die enorme Bandbreite des Trios um die Pianistin, Marc Muellbauer (bass) und Heinrich Köbberling (drums) ist beeindruckend, und dennoch ist sein Stil unverkennbar: essentiell, verdichtet und dabei herrlich offen. Nach dem großen Erfolg von „The End Of A Summer“ (ECM, 2008) veröffentlichte das Trio drei Jahre später die nächste CD:
„Imprint“ (ECM, 2011) manifestiert den Charakter des Trios und zeigt eine große Intensität und Deutlichkeit. Die Töne singen und sitzen, genau so und nicht anders; und die Musik ist auf ihre Essenz entspannt, ohne auf intensive und treibende Grooves zu verzichten.
Mit ihrem sechsten ECM-Album „Sooner And Later“ , veröffentlicht im Februar 2017, kehrt Julia Hülsmann nach zwischenzeitlichen Veröffentlichungen mit ihrem Quartett und Quintett zum Trio-Format zurück. Doch Julia Hülsmann weist darauf hin, dass ihre beiden langjährigen Partner im Trio, Bassist Marc Muellbauer und Schlagzeuger Heinrich Köbberling, in die meisten dieser Aktivitäten eingebunden waren. Zudem unternahm das Julia Hülsmann Trio zwischendrin immer wieder weite Reisen – etwa in die USA, nach Kanada, Peru, Zentralasien und China – „da hat sich bei uns etwas verändert. Auf Reisen gewinnt man ja ohnehin häufig neue Perspektiven, und auch unter langjährigen Vertrauten erlebt man sich gegenseitig nochmal anders. Das hat uns geholfen, musikalisch nochmal auf eine neue Ebene zu kommen.“
Die aktuelle Trio Veröffentlichung „Sooner And Later“ wurde im September 2016 im Rainbow Studio in Oslo aufgenommen und von Manfred Eicher produziert.

Für diesen besonderen Abend in der Donau tun die vier sich zusammen und bringen alle neue Stücke mit.

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Samstag, 15. Dez
jazz bewegt | Konzert & Diskussion

18:30 Panel Discussion: Performing Gender

Konzert & Diskussion || Concert & Panel Discussion

The second evening in our series of talks & concerts “jazz bewegt” deals with the issue of gender stereotypes in the world of jazz and experimantal music.

We invite you to join our panel discussion about jazz music and traditional gender-roles and hierarchies. Why are these patterns so hard to overcome in the professional fields? What structural changes need to be made for instance in the training of young musicians?
Can performing free jazz music not only be a virtouso way to challenge our listening habits but also be an artistic form of art to get over and beyond reproducing those stereotypes?

(The discussion will be held in English and translated into German if needed)

6 PM: Performing Gender- panel discussion with
Liz Allbee
Liz Kosack
Liz “Korha” Erel
Julia Hülsmann
Bettina Bohle
moderated by Lisa Andersohn (Donau115)

8.30 PM: THE LIZ in concert

More about our guests:

JULIA HÜLSMANN
Julia Hülsmann is a german jazzpianist who is often composing based on literature and poems. She is lecturer at Universität der Künste Berlin since 2001. She also is teaching composition at the university in Hannover. Starting 2012 until the end of 2013 she has been the chairwoman of UDJ (Union Deutscher Jazzmusiker.

LIZ ALLBEE
Liz Allbee is a composer / performer who works with the imaginarchic potential of sonic material.
Recurring themes in her work include extensions & embodiments and their interplay with instruments, everyday objects, and high and low technologies. She is fascinated with the gutteral, protolinguistic qualities of musical voices and bodies. She performs often with her trumpet, electronics, and conch.

LIZ KOSACK
Liz Kosack is a Synthesiste and face-shifting interplanetary messenger. Often garbled by a faulty and over-enthusiastic encryption engine, the messages she relays are nonetheless felt to be true somewhere in the backhalls of the brainstem. She is active in a multitude of multi-media projects as both musician and visual artist: co-leading creative bands such as Brooklyn-based VAX, The Liz, S p o i l e r, The Hero of Warchester among others, and is a core member of the KIM collective. As a synthesizer player, she works to develop her instrument to the limits of its expressive potential. As a mask maker, her work seek both to create and overcome issues of identity.

LIZ “KORHAN” EREL
Korhan Erel is a computer musician, improviser, sound designer based in Berlin. He plays instruments he designs on a computer by employing various controllers. He also uses analog and digital electronics. He is a founding member of Islak Köpek, Turkey’s pioneer free improvisation group, which is regarded as the band that started the free improvisation scene in Turkey. He composes and designs sounds for dance, theater, installations and film. He collaborates with dancers, video artists and spoken word artists. Korhan’s collaboration with Sydney-based video artist Fabian Astore “The Threshold” has won the Blake Prize in Australia in 2012.

BETTINA BOHLE
Bettina Bohle is active in cultural politics as the general manager of the IG Jazz Berlin, as member of the Bundeskonferenz Jazz and of the Sprecher*innenkreis of the Koalition der Freien Szene Berlin. She is editor of of JAZZAffine.com and the weekly newsletter. In her non-jazz-life she works as researcher in aesthetics and literary theory at Bochum university.

20:30 THE LIZ

This concert is part of the event:
Performing Gender – jazz bewegt
https://www.facebook.com/events/577062822722813/

THE LIZ

-Liz Allbee – amplified trumpet
http://www.lizallbee.net/

-Liz Kosack – synthesizers
http://www.zardkom.com/

-Korhan “Liz” Erel – computer/electronics
http://korhanerel.com/

http://lizkosack.wixsite.com/theliz

The Liz is a power trio.

She/they are improvising musicians working together to cross over boundaries of media, gender, genre, culture, and species: using hybrids to spawn a single vision. Her performance at Donau will showcase elements of a new work in progress, to be premiered in 2019.

The Liz formed in 2014 as an experimental constellation for the KIM collective series, and went on to produce “Book of Birds,” a multimedia masterwork which explores the search for identity and purpose through a collage of myths and texts, sewn together with strange visuals and raw improvisation, presented at Moers Festival, Urban Acoustic Tribes, KIMFEST 2016, and others. As an improvising trio of exceptional unity, they have been invited to perform at Ausland, Sowieso, and Spektrum. They are all Berliners, in that they are transplants, enjoying the cross fertilization of the city.